اگر بهصورت کوتاه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم: تاثیر بسیار زیادی دارد. سئو را میتوان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روشهای مارکتینگ در نظر گرفت. ورودیهای سئو بعد از ورودیهایی که از طریق برندینگ وارد سایت میشوند بالاترین نرخ تبدیل را دارند.
درک اهمیت سئو در مارکتینگ و فروش میتواند به تعیین استراتژی و مسیر ما در راه اندازی یک کسب و کار و حتی یک سازمان بزرگ نقش داشته باشد.
با ما همراه باشید تا اهمیت سئو را بهتر درک کنیم.
امروزه دنیای دیجیتال و اینترنت بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده است. هر روزه زمان زیادی را به سرگرمی، تفریح و جستجو برای نیازها و خواستههایی که داریم اختصاص میدهیم.
زمانی که ما به دنبال خواسته و نیازی در دنیای دیجیتال هستیم، با مجموعه و افرادی آشنا میشویم که میتوانند نیاز ما را برآورده کنند. بهعبارتی یک مجموعه با بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing خود را در مسیر نیاز ما قرار میدهد.
به طور مثال، فرض کنید برای خرید یک کفش ورزشی آن را در گوگل سرچ میکنید. نتایج، شامل فروشگاههای اینترنتی و یا مراکز خریدی است که محصول کفش ورزشی را ارائه میدهند.
در اینجا شما با فروشگاههایی مواجه میشوید که دقیقا محصولی که هم اکنون به آن نیاز دارید را ارئه میدهند. پس میتوان با جدیت گفت که نرخ تبدیل در این حالت بسیار بالا است.
تاثیر مستقیم و غیرمستقیم سئو بر فروش
سئو به دو روش مستقیم و غیرمستقیم میتواند بر روی فروش یک سازمان اثرگذار باشد. در ادامه بررسی هرکدام میپردازیم.
تاثیر مستقیم سئو بر فروش
زمانی که بهصورت مستقیم محصول و یا خدمتی را در مسیر نیاز مشتری قرار میدهیم، شاهد تاثیر مستقیم سئو بر فروش خواهیم بود.
در مثال ذکر شده، به وضوح میتوان تاثیر مستقیم سئو بر فروش را مشاهده کرد. زمانی که کاربری با قصد خرید کفش ورزشی در گوگل جستجو میکند، با فروشگاههایی که این محصول را ارائه میدهند روبرو میشود.
تاثیر غیرمستقیم سئو بر فروش
سئو با روشهای متفاوتی میتواند بهصورت غیرمستقیم بر روی فروش تاثیر بگذارد. که در ادامه به بررسی هرکدام میپردازیم.
بازاریابی محتوا
در این روش از بازاریابی، محتوا و مقالات مرتبط با محصول و خدمات ما بر روی سایت قرار میگیرد. هدف از این روش افزایش ورودیهای سایت بهصورت ارگانیک است.
بهطور معمول یک متخصص مارکتینگ سعی میکند تا در ابتدا مخاطبین خود را شناسایی کند. سپس برای مخاطبین هدف خود محتوا و مقالاتی را که مخاطب قبل از خرید به دنبال آن است را تولید میکند.
به طور مثال اگر بخواهیم بهوسیله روش بازاریابی محتوا برای محصول کفش ورزشی مقالهای را تولید کنیم، بهسراغ موضوعات زیر میرویم:
- معرفی بهترین برندهای کفش ورزشی
- بهترین کفش ورزشی برای بسکتبال کدام است؟
- چگونه یک کفش ورزشی مناسب را پیدا کنیم
- و …
مخاطبین این مقالات به طور معمول در حال تحقیق برای خرید یک کفش ورزشی هستند. با این روش ما در ابتدا سوال و نیاز مخاطبین خود را پاسخ داده و در انتها محصول مرتبط را به نمایش میگذاریم.
به این شکل میتوان از سئو و بازاریابی محتوا برای افزایش فروش به صورت غیرمستقیم کمک گرفت.
برندینگ
برندینگ به معنای ایجاد هویت و شخصیت منحصر به فرد برای یک کسب و کار است، به گونهای که در ذهن مخاطبان ماندگار شود.
یکی از مهمترین مزایای سئو، افزایش آگاهی از برند است. زمانی که وب سایت شما در رتبههای بالاتر نتایج جستجو قرار میگیرد، افراد بیشتری آن را مشاهده میکنند و با برند شما آشنا میشوند.
به این شکل سئو میتواند به صورت غیرمستقیم فروش را افزایش دهد.
محاسبه حدودی میزان فروش از طریق سئو
محاسبه دقیق میزان فروش از طریق سئو امکان پذیر نمیباشد. چرا که میزان فروش به عوامل متعددی از قبیل کیفیت محصول و یا خدمت، قیمت، نیاز و سلایق مشتریان، محبوبیت برند و .. بستگی دارد. ولی به صورت حدودی میتوان آن را بررسی کرد.
در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه محاسبه حدودی میزان فروش از طریق سئو آشنا شویم.
مرحله ۱: لیست کلمات کلیدی اصلی
در ابتدا نیاز داریم لیست کلمات کلیدی اصلی مرتبط با محصول را به دست آوریم. به طور مثال برای محصول کفش ورزشی میتوان کلمات کلیدی اصلی زیر را تصور کرد.
- خرید کفش ورزشی
- خرید کفش ورزشی نایک
- خرید کفش ورزشی مردانه نایک
نکته مهم: هر مقداری که کلمات کلیدی بلندتری را انتخاب کنیم، درصد تبدیل آن نیز به همان میزان بیشتر خواهد شد. چرا که کلمه کلیدی بلندتر با نیاز مخاطب تطابق بیشتری دارد.
به طور مثال، افرادی که با کلمه کلیدی “خرید کفش ورزشی مردانه نایک” وارد سایت میشوند احتمال خرید آنها بیشتر از افرادی است که با کلمه کلیدی “خرید کفش ورزشی” وارد سایت میشوند است.
مرحله ۲: تعداد سرچ هر کلمه کلیدی
تعداد سرچ هر کلمه کلیدی به صورت ماهیانه قابل اندازه گیری است. برای بررسی میزان فروش از طریق سئو نیاز داریم تعداد سرچ هر کلمه کلیدی را به دست آوریم. از سایت ahrefs میتوانیم برای به دست آوردن کلمات کلیدی استفاده کنیم.
مرحله ۳: نرخ تبدیل
بعد از آماده سازی کلمات کلیدی اصلی و میزان سرچ ماهیانه آن، میتوانیم به صورت حدودی میزان فروش را برای هر کلمه کلیدی را به دست آوریم.
نرخ تبدیل در سئو بسته به کیفیت سایت، قدرت برند و عواملی دیگر متفاوت است. به طور میانگین نرخ تبدیل در سئو بین ۱ الی ۵ درصد است.
به طور مثال اگر روزی ۱٬۰۰۰ نفر از یک کلمه کلیدی وارد سایت شوند، میتوان ۱۰ تا ۵۰ نفر مشتری را فقط از یک کلمه کلیدی انتظار داشت.
مزایای سئو
به طور کلی میتوان مزایای سئو را با موارد زیر توضیح داد:
افزایش آگاهی از برند
یکی از مهمترین مزایای سئو، افزایش آگاهی از برند است. زمانی که وب سایت شما در رتبههای بالاتر نتایج جستجو قرار میگیرد، افراد بیشتری آن را مشاهده میکنند و با برند شما آشنا میشوند.
ایجاد اعتبار برند
قرار گرفتن در رتبههای بالا در نتایج جستجو، به عنوان نوعی مهر تایید از سوی موتورهای جستجو تلقی میشود. این موضوع به ایجاد اعتبار برند شما در نزد مخاطبان کمک میکند.
جذب مشتریان جدید
با افزایش ترافیک وب سایت از طریق سئو، مشتریان جدیدی به سمت کسب و کار شما جذب میشوند. این امر به افزایش فروش و رشد کسب و کار شما منجر خواهد شد.
تقویت وفاداری به برند
ارائه محتوای باکیفیت و مرتبط با نیاز مخاطبان از طریق سئو، به تقویت وفاداری به برند شما کمک میکند.
صرفهجویی در هزینهها
سئو در مقایسه با روشهای تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغات در تلویزیون یا بیلبورد، هزینه کمتری دارد.
دیدگاهتان را بنویسید